קרלוס ששון – השפעת הורדת מכסים

קרלוס ששון – השפעת הורדת מכסים

0

קרלוס ששון – השפעת הורדת מכסים על הכלכלה הישראלית

מבוא, מאת קרלוס ששון, יועץ עסקי 

בעקבות הכרזת  שר האוצר משה כחלון בחודש אפריל על תכנית ” נטו משפחה” ננקטו על ידי משרד האוצר מספר צעדים כדי ליישם תכנית זאת. בין היתר, החליט שר האוצר בשיתוף רשות המיסים לקדם חקיקה לביטול המכס על יבוא נעליים אשר עמד על 12% , ועל בגדים ואביזרי הלבשה לתינוקות אשר עמד על 6%.  ביום 20 באפריל 2017 רשות המיסים הודיעה על ביטול המכסים כנ”ל. בנוסף החליטו על ביטול מס הקניה על מכשירים סלולריים מיובאים שעמד על 15% משווי המכשיר, גם על סוללות וכרטיסי sim. המדינה אמורה להפסיד כ-450 מיליון ₪ מהמהלך. יחד עם זאת, יש לזכור כי זה  תחום עתיר הברחות, הן על-ידי יבואנים והן על ידי צרכנים שלא מצהירים במסלול האדום בנתב”ג על מכשירים שקנו בחו”ל וכן לא תמיד מצהירים על מהות הקנייה גם בייבוא דרך האינטרנט. כל זאת במטרה להימנע מתשלום מס קנייה ומע”מ. צעד זה אמור להביא לשיפור הרווחה החברתית ולהקטנת הנטל העודף על פי המודלים של התערבות ממשלתית שלמדנו.

רקע

על פי מחקרים שבוצעו במשרד האוצר על ידי המחלקות הכלכליות באגף הכלכלן הראשי ובהתבסס על נתוני המשק והשוואת היקף יבוא הסחורות והמוצרים לישראל ביחס לגודל הכלכלה, מתברר כי הוא נמוך משמעותית בהשוואה בינלאומית. שיעור יבוא הסחורות ביחס לתוצר הנו בישראל 20% לעומת 27% ממוצע ברוב מדינות ה-OECD ואף נמוך יותר אם נפחית את השפעת יבוא היהלומים, ענף קטן יחסית מבחינת תרומתו לכלכלת ישראל אך בהיקף יבוא גדול יחסי.

משכנתא

גם שיעור יבוא המוצרים הסופיים למשקי בית ביחס לסך הוצאת משקי הבית נמוך יחסית.

הגדלת החשיפה ליבוא יכולה להביא להגברת התחרות במשק ועל ידי כך להורדת יוקר המחיה. במקביל ניתן להניח שקיים מתאם שלילי בין חשיפה ליבוא לבין עוני ואי שוויון ( על פי מחקר שנערך באגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר, גידול של 1% בפתיחות לסחר חוץ מביא בממוצע לירידה של 0.15% ברמת המחירים היחסית).

גם על פי נתוני ה-OECD, קיים מתאם שלילי בין חשיפה ליבוא לבין עוני ואי שוויון. על פי התרשים להלן, ניתן לראות שככל ששיעור היבוא גבוה יותר, כך שיעור העוני נמוך יותר ( גם ביחס למדד GINI לאי שוויון.)

קרלוס ששון על גורמים לשיעור יבוא נמוך בישראל

חלק מההסבר לשיעור היבוא הנמוך יחסית בישראל הוא הריחוק הגיאוגרפי משותפות הסחר העיקריות שלה, שלא כמו מדינות אירופה השוכנות זו לצד זו. אך ישנם גם חסמים רגולטורים ובירוקרטים המקשים על היבוא. כך למשל על פי מדד DOING BUSINESS של הבנק העולמי, בוצעה השוואה של העלויות הבירוקרטיות בהן כרוך היבוא למדינה במונחי זמן וכסף. נתונים אלה מצביעים על כך כי בישראל עלויות אלה גבוהות ומשמעותיות יותר מאשר במרבית מדינות ה-OECD.

לכן, לאור החשיבות של היבוא להגדלת התחרות במשק, ולאור הריחוק הגיאוגרפי דווקא מתחייב להגביר את המאמצים להסרת חסמים בירוקרטיים.

קרלוס ששון מסביר על ניתוח הורדת מכסים ומס קניה

ישראל מדינה קטנה ביחס לשוק העולמי ולכן אין לה השפעה מהותית על המחירים בעולם.  במשק הפתוח למסחר בינלאומי, יתקיים יבוא כאשר המחיר העולמי נמוך מהמחיר בשוק המקומי.

מכס ומס קניה הינם מיסים עקיפים, כלומר מיסים המוטלים על מוצרים בניגוד למיסים ישירים אשר מוטלים על העבודה. הצעדים שננקטו על ידי הממשלה בהורדת מכסים בשיעור קבוע, פירושם הקטנת ההתערבות הממשלתית בשוק המוצרים שנזכרו, אשר השפעתם מקבלת ביטוי בהפחתת גביית מיסים והורדת מחירי המוצרים. הורדה זאת תגדיל את עודף הצרכן על פי מה שנראה בתרשים להלן, המורכב מתקבולי המכס של הממשלה, ביטול הנטל העודף והפסד רווחה של היצרנים המקומיים. הניתוח הנו על הורדת מכס על נעליים ובגדים ואביזרי הלבשה לתינוקות.

נשוב ונדגיש כי הרווחה החברתי עולה שכן הנטל העודף (I,J,M) נעלם. נוצר שיווי משקל חדש בו המחיר יורד והכמות עולה.

יש לזכור עוד כי הממשלה מפסידה את סך גביית המיסים PP,PC,I,J. סכום זה מתחלק כעת בין צרכן ויצרן.

סיכום

למעשה, הצעדים שננקטו על ידי האוצר, תואמים את המלצות הוועדה לשינוי כלכלי-חברתי (ועדת טרכטנברג) בנושא שיעורי המכס, שכן “הוועדה הגיעה למסקנה שהעלייה הניכרת ביוקר המחייה בעשור האחרון נובעת בין היתר מהיעדר חשיפה לתחרות בינלאומית”.

באדיבות – קרלוס ששון, יועף לעסקים.

שתף

About Author

זקוק למחיקת חובות?

למה להישאר עם חוב כשאפשר לטפל בו ולהשיג הסדר חוב עם תנאים מעולים, כולל הפחתה בגובה סך החוב ובהחזר החודשי?

מלאו פרטים עכשיו וקבלו:
  • ליווי פיננסי מקצועי להתנהלות מול הבנק - השגת הסדר חוב, מחיקת חובות, טיפול בחשבון מוגבל ועוד.
  • איחוד תיקים בהוצל"פ, פשיטת רגל לאדם פרטי, הלוואות, הסדרי חוב.
  • השגת הסדרי חוב לצורך צמצום חובות ומחיקת חובות, ע"י ניהול מו"מ אפקטיבי מול הנושים (הבנקים, חברות האשראי, הוצאה לפועל).
  • טיפול מקצועי בחובות מכל סוג ובכל סכום.

מוזמנים אלינו לפגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות.

    משכנתא? כן למסורבים!

    הבנק סירב לתת לך משכנתא? לנו הוא לא יסרב!

    מלאו פרטים ותקבלו משכנתא מאושרת תוך פחות משבוע. החברה המובילה לליווי פושטי רגל לשעבר
    • כ - 95% הצלחה
    • ייעוץ חינם וללא התחייבות.
    • מטפלים באישורי משכנתא למסורבי בנקים
    • מומחים באישורי משכנתא גם אחרי פשיטת רגל
    • תשלום לפי הצלחה בלבד!

    מלא את הטופס עכשיו ונחזור אלייך במהרה עם פרטים נוספים!

      Leave A Reply