Welcome to פיננסים נקסט | Finance Next   Click to listen highlighted text! Welcome to פיננסים נקסט | Finance Next

רכבים חשמליים בישראל עם הטבות ממשלתיות

רכבים חשמליים בישראל עם הטבות ממשלתיות

מה שחשוב לדעת

רכבים חשמליים בישראל זוכים למגוון הטבות ממשלתיות משמעותיות, הכוללות מס קנייה מופחת של 10% בלבד (לעומת 83% על רכבי בנזין), פטור מאגרת רישוי עד סוף 2025, ומענקים כספיים של עד 15,000 ש״ח ברכישת רכב חשמלי במסגרת תוכניות גריטה. בנוסף, קיימות הטבות בשווי שימוש, הנחות בחניה עירונית וסיוע בהתקנת עמדות טעינה.

מבוא לרכבים חשמליים והטבות ממשלתיות בישראל

מעבר לתחבורה חשמלית מהווה אחד האתגרים הגדולים והמשמעותיים ביותר בכל הנוגע למאבק בזיהום האוויר ושינויי האקלים. בישראל, כמו במדינות רבות בעולם, הממשלה מקדמת מדיניות של תמריצים והטבות משמעותיות כדי לעודד את הציבור לעבור לרכבים חשמליים. חברת FNH, המובילה בתחום המידע על רכבים חשמליים בישראל, מביאה לכם סקירה מקיפה של כל ההטבות הממשלתיות הקיימות כיום.

בשנים האחרונות, חלה עלייה משמעותית במספר הרכבים החשמליים בישראל. נכון לשנת 2023, מספרם עומד על למעלה מ-30,000 רכבים, עם קצב צמיחה שנתי של כ-150%. מגמה זו מקבלת תמיכה נרחבת ממשרדי הממשלה השונים, ובמיוחד מהמשרד להגנת הסביבה ומשרד האנרגיה, אשר מציעים מגוון רחב של הטבות ומענקים.

במאמר זה נסקור את כל ההטבות הממשלתיות הקיימות כיום בישראל לרכבים חשמליים, כולל הנחות במיסים, מענקים כספיים, הטבות בחניה, ותוכניות סיוע להתקנת עמדות טעינה. נציג גם השוואה בין הטבות בישראל להטבות במדינות אחרות, ונפרט את השיקולים הכלכליים ברכישת רכב חשמלי לאור ההטבות הקיימות.

הטבות מס לרכבים חשמליים בישראל

ההטבות המשמעותיות ביותר עבור רוכשי רכבים חשמליים בישראל נמצאות בתחום המיסוי, שם המדינה מציעה הקלות משמעותיות המפחיתות באופן דרמטי את עלות הרכישה והשימוש השוטף ברכב חשמלי.

מס קנייה מופחת

ההטבה המשמעותית ביותר היא בתחום מס הקנייה. בעוד שעל רכבי בנזין רגילים מוטל מס קנייה בשיעור של 83%, על רכבים חשמליים מוטל כיום מס קנייה מופחת בשיעור של 10% בלבד. הטבה זו יוצרת חיסכון משמעותי שעשוי להגיע לעשרות אלפי שקלים בעת רכישת הרכב.

חשוב לציין כי הטבת המס הזו מוגבלת בזמן ואמורה להישאר בתוקף עד סוף שנת 2025, כאשר לאחר מכן צפויה עלייה הדרגתית בשיעור המס. כמו כן, קיימת תקרת מחיר של כ-300,000 ש"ח להטבה זו, כאשר על החלק העולה על סכום זה יחול מס קנייה מלא.

הטבות בשווי שימוש

עבור עובדים המקבלים רכב ממקום העבודה, שווי השימוש ברכב חשמלי נמוך יותר בהשוואה לרכבי בנזין באותה רמת מחיר. שווי השימוש החודשי לרכב חשמלי עומד על 1,000 ש"ח פחות משווי השימוש של רכבי בנזין מקבילים. הטבה זו מתורגמת לחיסכון של כ-12,000 ש"ח בשנה במס הכנסה, עבור עובדים בשיעורי מס גבוהים.

פטור מאגרת רישוי

בעלי רכבים חשמליים בישראל נהנים מפטור מאגרת רישוי שנתית (או לפחות מהפחתה משמעותית) עד לסוף שנת 2025. ההטבה הזו מאפשרת חיסכון של בין 1,000 ל-2,000 ש"ח בשנה, בהתאם לסוג הרכב.

נקודת מבט מקצועית

לפי מומחי FNH, הטבות המס הקיימות כיום בישראל מצמצמות את פער המחירים בין רכבים חשמליים לרכבי בנזין באופן משמעותי. בחישוב כולל של עלות הבעלות לאורך 5 שנים, כולל חיסכון בדלק, טיפולים ומיסים, רכב חשמלי כבר היום עשוי להיות אטרקטיבי יותר מבחינה כלכלית למשתמש הממוצע, במיוחד עבור מי שנוסע מעל 15,000 ק"מ בשנה.

מענקים כספיים וסבסוד ישיר לרכבים חשמליים

מעבר להטבות המס, ממשלת ישראל מציעה מספר תוכניות מענקים וסבסוד ישיר לעידוד המעבר לרכבים חשמליים, הן לציבור הרחב והן לגופים מוסדיים.

מענקי גריטה לרכב חשמלי

המשרד להגנת הסביבה מציע מענקים כספיים של עד 15,000 ש"ח לרכישת רכב חשמלי, במסגרת תוכנית הגריטה הלאומית. התוכנית מיועדת לבעלי רכבים ישנים ומזהמים (בני 10 שנים ומעלה) המעוניינים להחליפם ברכב חשמלי חדש. לצורך קבלת המענק, יש לגרוט את הרכב הישן במרכז גריטה מורשה ולהציג אישור על כך.

התוכנית מופעלת בסבבים תקופתיים, כאשר התקציב מוגבל והקצאתו נעשית על בסיס "כל הקודם זוכה". כדאי להתעדכן באתר המשרד להגנת הסביבה לגבי פתיחת סבבי תמיכה חדשים.

מענקים להתקנת עמדות טעינה

משרד האנרגיה מציע מענקים להתקנת עמדות טעינה לרכבים חשמליים, הן במרחב הציבורי והן בבנייני מגורים. גובה המענק יכול להגיע עד ל-75% מעלות ההתקנה, ובכל מקרה לא יותר מ-25,000 ש"ח לעמדה.

המענקים ניתנים לרשויות מקומיות, חברות וארגונים, וכן לנציגויות של בתים משותפים המעוניינים להתקין עמדות טעינה בחניוני הבניין. לקבלת המענק יש להגיש בקשה מסודרת למשרד האנרגיה, הכוללת תוכנית התקנה והצעת מחיר מפורטת.

נתונים חשובים

  • מספר הרכבים החשמליים בישראל גדל ב-203% בשנת 2022 לעומת 2021
  • 58% מבעלי הרכבים החשמליים מדווחים על חיסכון חודשי של מעל 800 ש"ח בהוצאות תפעול
  • כ-7,500 עמדות טעינה ציבוריות הותקנו בישראל עד סוף 2022
  • הטבות המס לרכב חשמלי בישראל חוסכות לרוכש הממוצע כ-45,000 ש"ח
  • פליטת CO2 פוחתת בכ-2 טון בשנה לכל רכב חשמלי שמחליף רכב בנזין

סבסוד ציי רכב חשמליים

עבור חברות, ארגונים וגופים ממשלתיים, קיימות תוכניות סבסוד ייעודיות למעבר לצי רכב חשמלי. התוכניות מציעות מענקים של עד 20% מעלות הרכב החשמלי, עד לתקרה של 50,000 ש"ח לרכב.

בנוסף, המדינה מציעה סיוע במימון התקנת תשתית טעינה בחניוני החברות, וכן ייעוץ מקצועי לתכנון המעבר לרכבים חשמליים והתאמת תשתית החשמל הנדרשת.

הטבות תפעוליות לרכבים חשמליים בישראל

מעבר להטבות הכספיות, בעלי רכבים חשמליים בישראל נהנים ממספר הטבות תפעוליות המשפרות את חוויית השימוש היומיומית ברכב.

הטבות חניה

במספר ערים בישראל, בעלי רכבים חשמליים זכאים להטבות בחניה, הכוללות:

  • פטור מתשלום עבור חניה בחניונים עירוניים בערים מסוימות
  • מקומות חניה ייעודיים לרכבים חשמליים, הכוללים אפשרות טעינה
  • הנחות בתעריפי החניה בחניונים פרטיים שמשתתפים בתוכנית

עם זאת, יש לציין שההטבות משתנות בין רשות לרשות, ומומלץ לבדוק את המדיניות הספציפית בעיר המגורים שלכם.

שימוש בנתיבי תחבורה ציבורית

בחלק מהערים הגדולות בישראל, כמו תל אביב וירושלים, מותרת לרכבים חשמליים נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית בשעות מסוימות. הטבה זו מאפשרת לקצר משמעותית את זמני הנסיעה בשעות העומס.

יש לשים לב שההיתר אינו גורף ותלוי במדיניות העירונית ובסוג הנתיב. למשל, נתיבי תחבורה ציבורית בינעירוניים בדרך כלל אינם פתוחים לרכבים חשמליים.

פטור מאגרת גודש

במסגרת תוכניות "נעים לירוק" ותוכניות דומות, בעלי רכבים חשמליים זכאים לפטור מאגרת גודש באזורים מסוימים. בנוסף, בתוכניות עתידיות להגבלת כניסת רכבים לערים (Low Emission Zones), רכבים חשמליים צפויים לקבל פטור או הנחה משמעותית.

קריטריון רכב חשמלי רכב בנזין
מס קנייה 10% 83%
אגרת רישוי שנתית פטור עד 2025 1,000-2,000 ש"ח
שווי שימוש חודשי (לרכב במחיר 150,000 ש"ח) כ-1,500 ש"ח כ-2,500 ש"ח
עלות טעינה/תדלוק (ל-100 ק"מ) כ-15-30 ש"ח כ-50-70 ש"ח
עלות תחזוקה שנתית ממוצעת כ-2,000 ש"ח כ-4,000 ש"ח
זכאות למענקי גריטה עד 15,000 ש"ח אין
הטבות חניה עירונית קיימות ברוב הערים הגדולות אין
גישה לנתיבי תחבורה ציבורית מותרת בחלק מהמקומות אסורה

השוואת הטבות ממשלתיות בישראל למדינות אחרות

אף שישראל מציעה מגוון הטבות לרכבים חשמליים, מעניין להשוות אותן להטבות הניתנות במדינות אחרות, במיוחד במדינות המובילות באימוץ תחבורה חשמלית.

נורבגיה – המובילה העולמית

נורבגיה היא המדינה המובילה בעולם באימוץ רכבים חשמליים, עם נתח שוק של מעל 80% מהרכבים החדשים. ההטבות בנורבגיה כוללות:

  • פטור מוחלט ממס קנייה ומע"מ (חיסכון של כ-25%)
  • פטור מאגרות כבישים ומעבורות
  • חניה חינם בחניונים עירוניים
  • גישה לנתיבי תחבורה ציבורית
  • מימון של עד 50% מעלות התקנת עמדות טעינה ביתיות

גרמניה ומדינות מערב אירופה

במדינות מערב אירופה כמו גרמניה, צרפת והולנד, קיימות תוכניות תמריצים מקיפות:

  • מענקים ישירים של 6,000-10,000 אירו לרכישת רכב חשמלי
  • הפחתת מיסי רכישה ובעלות
  • השקעה ממשלתית בתשתיות טעינה ציבוריות
  • הטבות מקומיות כמו חניה חינם ופטור מאגרות גודש
  • תמריצים לחברות המעבירות את צי הרכב שלהן לחשמלי

ארצות הברית

בארה"ב, התמריצים משתנים בין המדינות, אך ברמה הפדרלית קיים זיכוי מס של עד 7,500 דולר לרכבים חשמליים. בנוסף, במדינות כמו קליפורניה:

  • מענקים נוספים של עד 7,000 דולר ממדינתיים
  • גישה לנתיבי HOV (נתיבי רכב רב-נוסעים) גם לנסיעות יחיד
  • תוכניות החלפה למעוטי הכנסה
  • תמיכה נרחבת בהתקנת תשתיות טעינה

אילו הטבות מס קיימות לרכבים חשמליים בישראל?

בישראל קיימות מספר הטבות מס משמעותיות לרכבים חשמליים. ראשית, מס הקנייה על רכבים חשמליים עומד על 10% בלבד, לעומת 83% על רכבי בנזין רגילים – הטבה שיכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים. שנית, קיים פטור מאגרת רישוי שנתית (או הפחתה משמעותית) עד לסוף שנת 2025, המאפשר חיסכון של 1,000-2,000 ש"ח בשנה. בנוסף, עובדים המקבלים רכב ממקום העבודה נהנים משווי שימוש מופחת ברכב חשמלי, העומד על כ-1,000 ש"ח פחות בחודש בהשוואה לרכבי בנזין מקבילים – חיסכון שיכול להגיע לכ-12,000 ש"ח בשנה במס הכנסה. חשוב לציין שהטבות המס הללו מוגבלות בזמן ועשויות להשתנות בשנים הקרובות.

האם קיימים מענקים ממשלתיים לרכישת רכב חשמלי בישראל?

כן, המשרד להגנת הסביבה מציע מענקים של עד 15,000 ש"ח לרכישת רכב חשמלי במסגרת תוכנית הגריטה הלאומית. התוכנית מיועדת לבעלי רכבים ישנים ומזהמים (בני 10 שנים ומעלה) המעוניינים להחליפם ברכב חשמלי חדש. לצורך קבלת המענק, יש לגרוט את הרכב הישן במרכז גריטה מורשה ולהציג אישור על כך. בנוסף, משרד האנרגיה מציע מענקים להתקנת עמדות טעינה לרכבים חשמליים, הן במרחב הציבורי והן בבנייני מגורים, בגובה של עד 75% מעלות ההתקנה ולא יותר מ-25,000 ש"ח לעמדה. התוכניות מופעלות בסבבים תקופתיים ומומלץ להתעדכן באתרי המשרדים הרלוונטיים לגבי פתיחת סבבי תמיכה חדשים.

מה הן ההטבות בחניה ובנתיבי תחבורה ציבורית לרכבים חשמליים?

בעלי רכבים חשמליים בישראל נהנים ממספר הטבות תפעוליות המשפרות את חוויית השימוש היומיומית ברכב. בתחום החניה, במספר ערים בישראל ניתן לקבל פטור מתשלום עבור חניה בחניונים עירוניים, מקומות חניה ייעודיים לרכבים חשמליים הכוללים אפשרות טעינה, והנחות בתעריפי החניה בחניונים פרטיים המשתתפים בתוכנית. בנוסף, בחלק מהערים הגדולות כמו תל אביב וירושלים, מותרת לרכבים חשמליים נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית בשעות מסוימות, מה שמאפשר לקצר משמעותית את זמני הנסיעה בשעות העומס. יש לציין שההטבות משתנות בין רשות לרשות, ומומלץ לבדוק את המדיניות הספציפית בעיר המגורים שלכם.

האם ההטבות לרכבים חשמליים בישראל עומדות להשתנות בשנים הקרובות?

כן, חלק מההטבות לרכבים חשמליים בישראל מוגבלות בזמן וצפויות להשתנות בשנים הקרובות. למשל, מס הקנייה המופחת בשיעור של 10% אמור להישאר בתוקף עד סוף שנת 2025, כאשר לאחר מכן צפויה עלייה הדרגתית בשיעור המס. גם הפטור מאגרת רישוי שנתית תקף עד לסוף 2025. הסיבה לשינויים הצפויים היא הרצון של הממשלה לאזן בין עידוד המעבר לרכבים חשמליים לבין שמירה על הכנסות המדינה ממיסים. ככל שמספר הרכבים החשמליים גדל, השפעת ההטבות על הכנסות המדינה גדלה גם היא. לכן, הגישה המקובלת היא להפחית את ההטבות באופן הדרגתי ככל שהטכנולוגיה הופכת נפוצה יותר. מומלץ למי שמתכנן רכישת רכב חשמלי לקחת בחשבון את לוח הזמנים הזה ואת השינויים הצפויים.

כיצד ניתן להגיש בקשה להטבות ממשלתיות לרכב חשמלי?

להגשת בקשה להטבות ממשלתיות לרכב חשמלי, יש לפעול לפי הנוהל הבא: ראשית, בדקו את הזכאות שלכם באתר המשרד להגנת הסביבה (לתוכניות גריטה) או משרד האנרגיה (לתוכניות עמדות טעינה). שנית, הורידו את טפסי הבקשה הרלוונטיים מהאתר ומלאו אותם בהתאם להנחיות. לאחר מכן, צרפו את כל המסמכים הנדרשים – בדרך כלל תעודת זהות, רישיון נהיגה, הוכחת רכישת הרכב החשמלי או התקנת עמדת הטעינה, ובמקרה של גריטה – אישור ממרכז גריטה מורשה. את הבקשה המלאה יש להגיש דרך האתר או במשרדי הממשלה הרלוונטיים. לאחר הגשת הבקשה, תעבור בדיקה וייתכן שתתבקשו להשלים מסמכים נוספים. בהנחה שהבקשה תאושר, המענק יועבר בדרך כלל ישירות לחשבון הבנק שציינתם בטפסים. התהליך עשוי להימשך מספר שבועות עד חודשים, ולכן מומלץ להתחיל בו מוקדם ככל האפשר.

שיקולים כלכליים ברכישת רכב חשמלי בישראל

מעבר להטבות הממשלתיות, חשוב לשקול גם את ההיבט הכלכלי הכולל של רכישת רכב חשמלי והשימוש בו לאורך זמן.

עלות הרכישה הראשונית

למרות ההטבות המשמעותיות, רכבים חשמליים עדיין יקרים יותר ברכישה הראשונית בהשוואה לרכבי בנזין מקבילים. עם זאת, הפער מצטמצם משמעותית הודות למס הקנייה המופחת ולמענקי הרכישה.

למשל, רכב חשמלי שמחיר היבוא שלו (לפני מסים) הוא 120,000 ש"ח יחויב במס קנייה של 12,000 ש"ח בלבד (10%), לעומת רכב בנזין שהיה מחויב בכ-100,000 ש"ח מס (83%). הפרש זה של כ-88,000 ש"ח במס מפצה במידה רבה על הפער הטכנולוגי במחיר הבסיס.

עלויות שוטפות

הטבה כלכלית משמעותית נוספת היא בעלויות השוטפות:

  • עלות האנרגיה – טעינת רכב חשמלי זולה משמעותית מתדלוק רכב בנזין. העלות לקילומטר נסיעה ברכב חשמלי נעה בין 15-30 אגורות, לעומת 50-70 אגורות ברכב בנזין.
  • תחזוקה – רכבים חשמליים מצריכים פחות תחזוקה שוטפת, ללא צורך בהחלפת שמן, מסננים ורכיבים רבים אחרים שקיימים ברכבי בנזין.
  • ביטוח – בעוד שפרמיות הביטוח לרכבים חשמליים נוטות להיות גבוהות יותר בשל עלות החלקים, חלק מחברות הביטוח בישראל מציעות הנחות ייעודיות לרכבים חשמליים.

שמירה על ערך הרכב

נקודה חשובה נוספת היא שמירת ערך הרכב לאורך זמן. בשנים האחרונות, רכבים חשמליים בישראל שומרים על ערכם היטב בשוק היד השנייה, חלקם אף טוב יותר מרכבי בנזין מקבילים. הסיבות לכך הן הביקוש הגובר, המשך הטבות המס גם לרכבי יד שנייה, והשיפור המתמיד בטכנולוגיה.

איך להתמודד עם אתגרי הרכב החשמלי בישראל

למרות ההטבות הרבות, בעלי רכבים חשמליים בישראל מתמודדים עם מספר אתגרים. הבנת האתגרים והפתרונות האפשריים יכולה לסייע בקבלת החלטה מושכלת.

פריסת עמדות טעינה

אחד האתגרים המרכזיים הוא פריסת עמדות הטעינה. נכון להיום, קיימות כ-7,500 עמדות טעינה ציבוריות בישראל, רובן מרוכזות במרכז הארץ ובערים הגדולות. זה עשוי להוות אתגר עבור מי שמתגורר בפריפריה או נוסע למרחקים ארוכים באופן תדיר.

הפתרונות האפשריים כוללים:

  • התקנת עמדת טעינה ביתית, המאפשרת טעינה נוחה במהלך הלילה
  • שימוש באפליקציות ייעודיות לאיתור עמדות טעינה זמינות
  • תכנון מסלול הנסיעה מראש, תוך התחשבות במיקום עמדות הטעינה

טווח נסיעה ו"חרדת טווח"

למרות השיפור המשמעותי בטווח הנסיעה של רכבים חשמליים בשנים האחרונות, רבים עדיין חוששים מ"חרדת טווח" – החשש שהסוללה תתרוקן במהלך נסיעה ללא אפשרות טעינה בקרבת מקום.

כיום, רוב הרכבים החשמליים החדשים מציעים טווח של 300-500 ק"מ בטעינה אחת, שמספיק לרוב הנסיעות היומיומיות בישראל. בנוסף, רוב הנהגים מטעינים את רכבם בבית בלילה ומתחילים את היום עם סוללה מלאה – דבר שלא תמיד אפשרי עם רכב בנזין.

עלות עמדת טעינה ביתית

התקנת עמדת טעינה ביתית יכולה לעלות בין 3,000 ל-10,000 ש"ח, תלוי בסוג העמדה והתשתית הקיימת בבית. עבור בתים משותפים, האתגר עשוי להיות גדול יותר בשל הצורך בהסכמת שכנים ושדרוג תשתית החשמל המשותפת.

עם זאת, קיימים פתרונות כמו תוכניות המענקים הממשלתיות שהוזכרו קודם, וכן אפשרויות מימון ופריסת תשלומים שמציעות חברות התקנת העמדות.

סיכום

הטבות הממשלה לרכבים חשמליים בישראל יוצרות הזדמנות כלכלית משמעותית עבור צרכנים שוקלים מעבר לרכב חשמלי. שילוב של הפחתה דרמטית במס הקנייה, פטור מאגרת רישוי, מענקים כספיים והטבות תפעוליות יוצר חבילה אטרקטיבית שמפחיתה משמעותית את עלות הרכישה והבעלות על רכב חשמלי.

עם זאת, חשוב להבין שחלק מההטבות מוגבלות בזמן ועשויות להשתנות בשנים הקרובות. אם אתם שוקלים רכישת רכב חשמלי, כדאי לנצל את ההטבות הנוכחיות לפני שהן עשויות להצטמצם.

חברת FNH ממשיכה לעקוב אחר התפתחויות בתחום ולספק מידע עדכני על הטבות ממשלתיות לרכבים חשמליים בישראל. לשאלות נוספות ולייעוץ מקצועי, ניתן לפנות אלינו בכל עת.

המעבר לרכב חשמלי אינו רק החלטה כלכלית, אלא גם בחירה סביבתית שתורמת להפחתת זיהום האוויר ולמאבק בשינויי האקלים. בזכות ההטבות הממשלתיות, הבחירה הזו הפכה לאטרקטיבית יותר מאי פעם עבור הצרכן הישראלי.

פיננסים נקסט | Finance Next | Website |  + posts

פיננסים נקסט | Finance Next הוא פורטל כלכלי מוביל בישראל, המספק חדשות, מאמרים וניתוחים מקצועיים בנושאים כלכליים, פיננסיים ושוק ההון. האתר מתמקד בהנגשת מידע עדכני ומעמיק שיסייע לעסקים, משקיעים ולציבור הרחב להבין לעומק את המגמות הכלכליות, ההזדמנויות והאתגרים במשק הישראלי ובעולם. אצלנו תמצאו סקירות שוק, עדכונים ברגולציה, טיפים מקצועיים לניהול פיננסי, דוחות שוק וכתבות בנוגע לטכנולוגיות פיננסיות פורצות דרך.
פיננסים נקסט מיועד לכל מי שרוצה לדעת יותר על תנועה כלכלית אמינה, לקבל החלטות פיננסיות מושכלות ולהישאר עם האצבע על הדופק בכל הנוגע לכסף ולעסקים.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Telegram

לוח עניינים

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
קטגוריות נוספות באתר
צור קשר

מעוניין לפרסם אצלנו? מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בתוך זמן קצר

מאמרים פופולריים אחרונים
Click to listen highlighted text!